Officiele Federation of Belgian Mushers Clubs Nieuws - Federation of Belgian Mushers Clubs

Dogs running
FBMC Logo
Dogs running
Menu
Ga naar de inhoud

Mushing les 8, Uithouding

Federation of Belgian Mushers Clubs
Gepubliceerd door in Mushing · 18 november 2021
Recuperatie snelheid van je team

Inzake uithouding kunnen we zeggen dat hoe beter hun uithouding is, hoe langer ze iets kunnen aanhouden of, hoe meer kilometers ze kunnen afleggen.
Meestal gaat uithouding gepaard met minder snel lopen welk een logisch gevolg is.

In mijn trainingen verleng ik de afstand in hoofdzaak nadat de afstand en snelheid bevredigend is en dat ze snel recupereren en uit gehijgd zijn.
Dit gaat dikwijls gepaard met de temperaturen die dalen en hun conditie die erop vooruit gaat.
Er is niets fout met de temperaturen die dalen aangezien je dan ook meer kan vragen.
Uit gehijgd zijn is niet enkel hun hitte afvoeren het is ook een teken van tot rust gekomen zijn.
Hoe beter hun conditie, hoe sneller ze recupereren.

Op het einde van de trainingssessie is er een ritueel of routine.
Hondjes belonen, water nemen, de potjes vullen en wachten tot ze minder hard hijgen.
Is principe zal de tijd die nodig is om alles in gereedheid te zetten ongeveer overeen komen met de recuperatie periode die ze nodig hebben om hun water te krijgen.
Als dit zich twee tot driemaal herhaalt  kan er verlengd worden.
Ben je beperkt in afstand, dan kan je verzwaren.
  
Als je je team laat draven als training dan zal het gehijg bij aankomst snel weg zijn, tenzij het warm is.
Draven heeft het effect dat je langere afstanden kan afleggen en indien je sprint dit een recuperatie periode is.

Oorsprong krachttrainingen

De oorsprong van krachttraining is in eerste instantie de afstand compenseren die je niet hebt of kan trainen.
Dit doet mij enerzijds besluiten dat niet de afstand maar wel de tijd die de oefening duurt de uithouding is.
Lopen ze sneller dan gaan ze op een kortere periode meer afstand afleggen.
Moeten wij dan meer kilometers trainen ?
Theoretisch niet, je kan verzwaren, maar je zal er niet toe komen ze sneller te laten lopen tenzij je verlengd.
Ik denk dat je makkelijk op twee weken moet rekenen om op snelheid over te gaan als je van zwaar naar snel overschakelt, dus, ook meer kilometers kan afleggen in dezelfde tijdspanne.


Geen commentaren
FBMC v.z.w.
Prinsenlaan 18
9140 Temse
Wegens spammers worden op de website geen contact gegevens geplaatst.
En raison des spammeurs, aucune information de contact n'est indiquée sur le site.

Terug naar de inhoud