Officiele Federation of Belgian Mushers Clubs Nieuws - Federation of Belgian Mushers Clubs

Dogs running
FBMC Logo
Dogs running
Menu
Ga naar de inhoud

Mushing les 7, Hoe en wat trainen

Federation of Belgian Mushers Clubs
Gepubliceerd door in Mushing · 18 november 2021
Train zwaar, de snelheid komt vanzelf.
Deze raad is goud waard en heeft een gegronde reden.
Je kan maar zoveel snelheid bereiken als dat je kracht hebt.
Een wagen heeft dat in de vorm van pk's en zo heb je ook een sprinter met zijn gespierde benen als eenvoudig voorbeeld.
Wat wij moeten verlangen van ons teampje
Om een goed geheel te verkrijgen voor ons team moeten wij kracht, uithouding en snelheid zien te trainen.
Kan dit allemaal ineens gedaan worden ?
Ik denk het niet omdat zonder kracht je weinig snelheid zal ontwikkelen en het van korte duur zal zijn.
Zonder uithouding ga je korte sessies moeten trainen en ga je er langer over doen om het gewenste te bereiken en snelheid, tja, snelheid komt dan wel vanzelf eenmaal je uithouding en kracht hebt.

De trainingen die ik ga uiteen zetten gaat over mijn visie en hoe ik te werk ga.
Na een tweetal weken kleine rondjes van rond de twee km. gelopen te hebben om er terug in te komen, komt het eigenlijke werk.
Afhankelijk van de temperaturen zal er veel of weinig gevraagd worden.
Kracht trainingen zijn in essentie mijn eerste zorg en niet de snelheid, de km's of de uithouding.
Krachttraining en weerstand.
De weerstand van het te trekken tuig is belangrijk.
Een trein kan voortgetrokken worden omdat het enkel gewicht heeft als overwinningspunt. Eenmaal in beweging hou je het ook in beweging.
Een karretje met BMX wielen zal minder weerstand hebben als een quad met brede wielen, ook al is het totaal gewicht hetzelfde.
Afhankelijk van het terrein waar je traint zal je moeten kiezen welke toestel je kiest om het gewenste resultaat te bekomen.
Een trainings- omloop moet je leren benutten, ze hebben hun voor en nadelen.
Voor een vlakke en harde ondergrond zal een zware quad te verkiezen zijn, terwijl een veldweg met modder en sowieso veel weerstand zal een lichter weerstand geheeld vragen om aan het gewenste te komen.
Uitgenodigd worden om op iemand anders zijn trainings terrein te komen is sociaal leuk, maar kan zwaar tegenvallen inzake training.
De hondjes moeten ook niet elke keer afgebeuld worden, want dat kan het mentale schaden of je kan ze conditioneren in hetgeen je niet wenst.
Het liefst heb ik een gevarieerde omloop met delen zwaar en delen lichter, zodat ze op één trainingssessie toch ook een galop hebben kunnen doen.
Top snelheid niet top!
Degene die een wedstrijd wint is degene met het hoogste gemiddelde en niet noodzakelijk die met de hoogste piek snelheid.
Je honden hun eigen pieksnelheid laten bereiken bij het vertrekken is in de meeste gevallen een boosdoener. Je wint er niets mee maar zal je des te meer aan gemiddelde snelheid inboeten.
Snelheid is dan ook iets dat genuanceerd mag worden.
Aangezien we kracht trainen win je eraan om ze af te remmen bij het vertrekken als ze te snel zouden gaan. Je leert ze zo ook om gematigder te vertrekken en je begint al aan de uithouding te werken als extra.
In de regel is het een goede referentie om aan de snelheid te vertrekken die in de buurt ligt van je gemiddelde snelheid, al zal dit in het begin hoger liggen dan het gemiddelde die je dan haalt.
Maar laten we zeggen dat b.v. 20km/h. je gemiddelde zal zijn op wedsrijd, dan kan je gerust vertrekken aan 24 km/h..
Later door zal je gemiddelde stijgen en zal je je startsnelheid ook opkrikken en de pieksnelheid zal ergens tussen het begin en het einde verwezenlijkt worden.
Interval training.
Als je je terrein goed weet te benutten voor je krachttrainingen, dan zullen ze de hele omloop niet in galop kunnen doen.
Dit doen we met de bedoeling om te kunnen stoppen onderweg en ze laten recupereren voor het volgende en het volgende en nog een deel.
Ga je te zwaar, dan zullen ze het ook kunnen trekken maar de galop delen zullen sporadisch tevoorschijn komen in b.v. een afdaling.
Als er voor het einde van je ronde haast geen reactie meer komt dat als krachttraining kan aanschouwd worden, dan was je of te zzwaar of was je omloop te lang.
Om goed te doen moeten ze steeds te weinig gekregen hebben.
Als het vlot gaat heeft men al eens de neiging om een deel extra kilometers te doen.
Overweeg serieus of je deze optie gaat nemen of niet.
Teveel brengt haast niets extra op, terwijl te weinig ze nog vinnig houdt.
Op zich is het ook niet slecht om af en toe een losloop rondje te moeten inlassen om hun mentaal welzijn te behouden en om ze niet als dravers te conditioneren. Tenzij dit je bedoeling is en dit wenselijk is.
Degelijke kracht training.
Een goede krachttraining is er eentje waar je moet stoppen omwille van een bepaalde reden.
Zo kan draven een reden zijn om te stoppen en wil je ze conditioneren op galop.
Dit is de meest voor de hand liggende reden om te stoppen.
Je neemt even de tijd om ze te belonen voor de al goed geleverde prestatie en je kan er  ook gebruik van maken om de line-out en/of de blijf in te oefenen.
Na  de recuperatie, ook niet teveel, ga je weer vertrekken.
Hier gaan ze alle kracht die ze hebben gaan gebruiken om te vertrekken.
Herhaling zal iedere keer hetzelfde resultaat geven voor een goede kracht training.
Niets beters dan een deel bodybuilding.


Geen commentaren
FBMC v.z.w.
Prinsenlaan 18
9140 Temse
Wegens spammers worden op de website geen contact gegevens geplaatst.
En raison des spammeurs, aucune information de contact n'est indiquée sur le site.

Terug naar de inhoud